• diëtiste Inge Geukens

"Ik ben een Eiwit", zei het witte ei

Het menselijk lichaam heeft voeding nodig om de honger te stillen en alzo het lichaam draaiende te houden. De natuur laat ons daarom zoeken naar voedsel waar ons lichaam nood aan heeft. En één heel erg noodzakelijk element dat de natuur ons vraagt zijn eiwitten.


Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren en cellen in ons lichaam. Eiwitten bouwen niet alleen spierweefsel op, maar herstellen, beschermen en verbeteren alle soorten weefsel. Daarnaast zijn eiwitten betrokken bij heel veel belangrijke lichaamsprocessen zoals o.a. de spijsvertering, de stofwisseling en de werking van onze hersenen en ons zenuwstelsel.


Het komt er dus op neer om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Of deze nu uit dierlijke of uit plantaardige producten komen, dat maakt niet uit.

Dierlijke bronnen van eiwit zijn: vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas en zuivel en zuivelproducten.

Plantaardige bronnen van eiwit zijn: o.a. soja(-producten), peulvruchten, bonen, linzen, kikkererwten, granen, noten en zaden, tofu, tempeh.


Eiwitrijke voeding geeft ons ook een grote verzadiging. Dus als je eiwitrijke producten toevoegt aan je maaltijden, heb je minder snel weer honger. Vandaar dat het eten van een slaatje, dat aangevuld is met wat vis, kaas of noten, langer zal vullen dan dat je enkel wat rauwkost eet.


Heb je nood aan meer uitleg over voeding of een voeding-/gewichtsprobleem, kijk dan even of ik je met mijn programma anders leren eten kan verder helpen op mijn website.


Groetjes, Inge


2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven